Tréner a nagyvilágban

Megjelent a Jurassic World Alive

2018. június 03. 02:08 - Urbatorium

És helyet követel magának a legjobb AR játékok között!

jurassic-world-alive-35b970bb-c9ab-4764-8a3f-723820a058df.jpg

Amikor márciusban bejelentették, hogy lesz Jurassic World AR játék, olyan trailert kaptunk mellé, ami nagyon-nagyon ismerős lehetett minden trénernek. Egyrészt azért, mert nem sok különbséget mutatott a 2016-ban először megjelent pokemon go trailertől, másrészt azért, mert a játékmenet sem ígért égbekiáltó különbségeket: megyünk egy színeiben is a pogohoz hasonló térképen, és hopp, dínók. Mindenkinek, aki úgy gondolta, hogy május 24 óta letölthető játék nem is mutathat semmi újat, hadd ajánljam figyelmébe a játékhoz kiadott második (valamiért nem túl jó minőségű) trailerét. A Jurassic World Alive (továbbiakban az egyszerűség kedvéért JWA) próbált mindent más aspektusból megvalósítani, mint a pogo. Hadd meséljek kicsit erről.

wall_nature_1024x768meretezett.pngMielőtt tovább mennénk, szögezzünk le valamit: nem a pogo volt az első lénygyűjtögetős játék, amihez nem csak a karakterednek, hanem neked is meg kellett mozdulnod. Itt van például a Mobbles, ami bár nem AR játék a szó klasszikus értelmében, hiszen feleslegesen próbálnád bekapcsolni a kamerát hozzá, mégis előbb (már 2014-ben) csalt ki játékosokat a szabadba szörnyeket fogdosni, mint a pogo. Abban a játékban sokkal előbb voltak regionális vagy időjáráshoz kötött szörnyek. Van megvalósított csata- és cserendszer.

Vicces olvasni a cikkeket arról, hogy a JWA a pogot másolja. Egyrészt értem, hogy a pogo az első olyan google/open street alapú játék, ami igazán rengeteg embert elért, ezt ismerik, ezért mérföldekkel könnyebb vele összehasonlítani, másrészt viszont könnyű ellentmondásokba belefutni ezzel. A pogora máig igaz, hogy rengeteget markol, de keveset fog. Ígért PvP-t és csererendszert is, de máig nem valósította meg. Közben csodálatos dolgokat produkál, mert olyan dolgokat hoz létre, amire kevés más mobilos játék képes, pl egy éves működés után nemzetközi találkozót összehozni (amilyen a prágai happening volt múlt nyáron), vagy több platform között hidat építeni (ahogy megteszi majd a nintendo és a mobilok között).

sametho.jpg

Ezzel a bejegyzéssel a célom az volt, hogy meséljek arról, milyen élményt nyújt a JWA, érdemes-e kipróbálni, ha igen, akkor kiknek, és ezzel párhuzamosan rámutatni arra, pontosan miben is más, mint a pogo, vagy bármelyik másik AR vagy lénygyűjtögetős mobilos játék. Bizony, lénygyűjtögetős, ez utóbbi fontos lesz még!

pokemon-go-ingress-collabmeretezett.pngA JWA nagyon szépen próbál új játékélményt felmutatni, viszont mint minden AR játékot, őt is kötik az ezzel kapcsolatos korlátok. Hogy értsétek, mire gondolok, nézzétek meg a jobb oldali Ingress/pogo térképösszehasonlítást. Az Ingress képi világában, a fekete, éles zöld és erős kék színeivel gyönyörűen eltér a pogo parkosított térképétől. A JWA is a google maps mellett tette le a voksát, ahogy kezdetben a pogo is. A térkép kinézete persze nem ettől függ, hiszen például a Nyugati pályaudvar alaprajza minden játékban ugyanolyan lesz.

33782005_452568681831426_2095107531142594560_nmeretezes.pngAmi igazán lényeges, az a felépítése, és ebben sajnos a JWA nem tudott túl sok eredetit felmutatni. Hogy tisztázzam: a JWA szerintem méltó helyet követel magának az AR játékok piacán, de ebben az egyetlen dologban még ő sem tudott újítást hozni.

34160891_2031352096906583_765347078904741888_nmeretezett.pngPedig annyi új megoldás lehetne: grasszálhatnánk a parkokban fűvel felvert területen; a stoppok lehetnének akár fák, amikről a berryket leszedjük. Tudom, hülyeségnek hangzik, de szerintem mindenki tudna olyan megoldást mondani, ami okosabb és hangulatosabb, minthogy egy teljesen sík területen sétálunk különböző méretű és színű négyzeteken, amik hivatalosan az épületek, és valamiért random kék stoppokat kipörgetve kapunk indokolatlan tárgyakat. Sajnos a JWA sem tudott szakítani ezzel.

A térkép színvilága és megvalósítása sem különbözik a pogotól, ráadásul a kék pörgetők is visszaköszönnek. Itt supply droppoknak hívják őket, és bár írja, hogy csak érintsd meg, mintha itt legalább kinyílna, de nem, ugyanúgy bepörög, és így kapod az itemeket. Kicsit fájt, de úgy voltam vele, hogy ha ez lesz a legnagyobb problémám, akkor játszani fogok vele. Azóta sem tettem le.

VIDÉKEN IS JÁTSZHATÓ!

33181638_1917174801686219_5596866432827654144_nmeretezett.pngEmlékeztek még a Draconius GO-ra, ami bár pofátlanul másolta a pogo kapdosási módszerét (labdáid vannak és dobálj rá), fejlesztési rendszerét (poweruppolj candyből és stardustból), evolválásos rendszerét (oh, ide elég csak a candy), sőt nagyjából még a menürendszerét is, arra mégis tökéletes volt, hogy gyönyörűen rámutatott néhány hibájára. Ilyen volt például a stoppok rendszere. Az Ingress és a pogo ugyanabból, a játékosok által felépített adatbázisból táplálkozik stoppok létrehozásánál. A játékosok küldik be ezeket, majd ők is bírálják el. Ők jelzik, ha megszűnt, ők töltik fel leírással, ők módosítanak rajta, igazából minden rajtuk múlik, ehhez elég csak bizonyos szintet elérni. A JWA viszont követte azt az utat, amit a DraGo mutatott: a stoppok egyetlen szabálytól eltekintve teljesen random elhelyezkedésűek a szabály pedig, hogy épületen belül nincsenek stoppok. Ez hatalmas lehetőség a vidéken élőknek, hiszen körülöttük ugyanolyan sűrűséggel lehetnek stoppok... bocsánat, supply droppok, és a spawnok sem változnak. Próbáltam utánajárni, hogy esetleg a területek mobilhasználata befolyásolhatja-e ezeknek a sűrűségét, de nem találtam egyértelmű választ rá.

NINCSENEK GYMEK!

Fontos különbség a pogotól, hogy itt nincsenek edzőtermek, ahová a dínódat bepakold. E-péniszméregetéshez persze még mindig tudod használni az internetet, hiszen mi másra lenne jó az infó- és élménymegosztáson kívül például az olyan facebookos csoport, mint a Jurassic World Alive [Hungary] is. 

jurassic-world-alive-collecting-dna.jpeg

A játékosok mind egy oldalon állnak, és ez tetszett csak igazán: nem arról van szó, hogy mindannyian a dínók ellen lennénk. Bár csatázunk velük (erről később még szó lesz), vadászunk rájuk (ahogy erről is), de egy ügyes tekeréssel ezt éppen értük tesszük. A játékosok célja a történet szerint a dínó DNS gyűjtése. Ehhez mintákat kell szerezni tőlük. Ez adja a játék kapdosós részét. Mivel a dínók elég egyértelmű győztesei lennének mindenfajta puszta kezes harcnak, és előbb harapnák le a fejünket, minthogy mi bármilyen kézi eszközzel lenyugtatnánk őket, vagy mintát vennénk tőlük, éppen ezért drónokkal vadászunk rájuk.

34199988_2031834510191675_4974610570255794176_nmeretezett.pngDrónjaink akkumulátora azonban véges kapacitású. A JWA-ban ettől függetlenül egy igen impozáns, 150 méteres sugarú körön belül vadászhatunk a segítségükkel. Egyetlen lőszerünk a játék által dartsnak nevezett töltény. Ezekkel veszünk mintát a dínóból. Az első találat után persze hatékony ellentámadás nélkül az állat menekülésbe kezd drónunk elől. Itt jön az izgalmas rész. Egyrészt leanimálták, hogy a dínó (halovány) épületek között halad, amik teljesen átláthatóvá vállnak, ahogy áthalad rajtuk. Másrészt nekünk a drónunkkal muszáj lekövetnünk az útját, és közben újabb találatokkal újabb mintákat szerezni tőlük. Az üldözés végét a drónunk akkujának lemerülése jelenti. Minél több és minél pontosabb találatunk van, a dínó irányt fog váltani és gyorsít, egyre nehezebb lesz a nyomában maradni. Pogós rutinnal is kihívást jelent, egészen új élmény!

CHOOSE ONE!

34340894_2031355583572901_7258523588125261824_n_1_meretezett.pngKicsit előreszaladtam, pedig fontos szót ejteni az indulásról is, ami semmiben sem különbözik a gyűjtögetős játékok tipikus gyakorlópályát lezáró választási módszerétől: egy a tiéd.

raf_750x1000_075_t_5e504c_7bf03840f4modositott.pngEz itt sincs másként, és persze, tudom, könnyű felsóhajtani, hogy még egy dolog, ami nagyon ismerős a pokemonból, de ez már tényleg olyan dolog, ami ezer másik játékban is így van. 

Három dínóból választhatunk, de igazából nincs nagy különbség. Kb mind a három azonnal begyűjthető egyébként is a környezetünkből. Leginkább a három nagy különbségre világít csak rá a dínóknál, ezek az aspaketusok is csak a harcoknál lesznek majd fontosak: vannak a húsevők, ők leginkább a minél nagyobb sebzések leosztásában fognak jól szerepelni, amivel vagy kevés élet, vagy kicsi armor társul. Vannak a növényevők, a tipikus tankok, rengeteg élettel, nagy páncéllal, kis leadható sebzéssel. Végül pedig vannak a dögevők (ebben a megnevezésben nem vagyok biztos, mivel a játék nem nevezi meg a különböző kasztokat így külön), akik bár gyorsak, a sebzésük sem elhanyagolható, de alig élnek túl pár csapást. Ez a harc rendszer leginkább egy kő-papír-olló játékra hasonlít, amit megfejelnek a különböző támadások és a dínók saját speciális képességeik.

HARCRA FEL!

33426452_1831530746869554_5614835158654910464_nmeretezett.pngAzt mondtam, hogy a JWA-ban van PvP, de ez nem teljesen igaz. Ugyan harcolhatunk egymás ellen, de ilyenkor az ellenséget egy bot mozgatja, ami igazából nem a legokosabb ellenfél. Persze magasabb szinteken éppen elég kemény dió tud lenni így is győztesként végezni, azonban alacsonyabb szinteken remek gyakorlópálya a bot által mozgatott dínók módszeres legyalulása.

33595631_1833352276687401_437127877167677440_nmeretezett2.jpgA harcrendszer - szerintem ironikus módon - sokkal jobban hasonlít a pokemonos játékokhoz. Dínóinknak különböző támadásai vannak, amelyek a sebzésen felül más-más dologra jók. Például az ellenfél harci erejének vagy sebességének csökkentésére, arra, hogy átüssünk a páncélján, vagy a következő körökben extra eséllyel csapjunk oda egy kritikus sebzést. Vannak speciális képességek dínónként is, mint például a revans, hogy bármikor támadják, egyszer fixen visszatámad, vagy az immunitás, amivel mentesül a negatív hatások alól. A támadások köre elég szép: törhetünk csontot, elkábíthatunk egy körre, regenerálódhatunk, vagy azzal is trükközhetünk, hogy az odacsapásunk után automatikusan másik dínóra cserélünk.

A KANAPÉHARCOS

33764404_10160432412890188_6782908603507408896_nmeretezett.pngA JWA-val nem a pogo helyett játszom. Kicsit félelmetes volt beismerni, hogy olyan játék került elém, ami bár AR játék, de legszívesebben mégis kora reggel és késő este nyomom be igazán. Amikor már ágyban van az ember, de még kattintgat. Az első napok izgalma után teljesen megszűnt bennem a vágy, hogy dínók után futkossak. A legmeglepőbb az egészben az volt, hogy ezzel nem sok hátrány ért. A legnyílvánvalóbb, hogy később fogok elérni magasabb szinteket, kevesebb ritka vagy éppen epic szörny kerül majd a birtokomba. Viszont a legkellemesebb meglepetés az volt, hogy ha engem ez nem zavar, akkor bizony semmilyen hátrányt nem jelent.

A harcok után járó arénás jutalmak, illetve a hat óránként felvehető ingyenes jutalmak (fontos, hogy ezeket ugyanúgy inkubátorból kapjuk, azonban a kinyitásukhoz nem bizonyos távolságok megtétele kell, hanem fix idő letelése) abszolút biztosítják a napi játékhoz kellő tűmennyiséget. Nyilván az enyém egy speciális eset, hogy nem kell még supply depotokat is pörgetnem. Amire rá akarok világítani ezzel, az a játék rugalmassága. Semmire nem vagy rákényszerítve. Nem kell őrült módon fejlődnöd, hiszen nem csak a top játékosok uralják a játékteret. Nincsenek csapatok, hogy együtt legyen érdemes fellépnetek egymás ellen. A 150 méteres sugarú körben pedig még így is elég szépen tudsz dínókra vadászni.

A SZÖRNYVADÁSZ

33943513_2165766730103369_6689943353485688832_nmeretezett.pngAzt kell mondanom, hogy a JWA engem sokkal jobban emlékeztet egy klasszikus értelemben vett szörnygyűjtögetős játékra. A célod, hogy minél többet szerezz belőlük. A rare már ritkább, de az epic az igazi, a legendaryról meg csak hallasz, de soha nem látod. Néhányat előbb fogsz hibridként kitenyészteni, minthogy vadon szépen begyűjtögesd a szükséges mintát belülök (mert ez is opció a játékon belül), de ez csak akkor fontos, ha erősen tolod az arénát, és hamar magas szintre kerülsz, ahol szükséged volna rá.

33834435_1833352283354067_4413151945443770368_nmeretezett.pngBár nem kell napi szinten etetni őket, vagy játszani velük, mégis lesni fogod a támadásaikat és a statjaikat egy-egy fejlesztésük után, így rendszeresen visszajársz majd a gyűjteményedhez. Harcba viszed a legjobbakat, és ügyeskedsz a támadásaikkal. Hat óránként belépsz, hogy az ingyenes jutalmat felvedd.

Ha nem is nagyon tudsz kifutkosni, például suliból vagy a munkahelyről dínókért, azért szépen tudod fejleszteni őket, főleg az elején. Idővel, magasabb szinteken ez erősen lassul majd, de mindig lesz olyan, amihez már nem kell sok, hogy fejleszteni tudd.

A FIZETŐS JÁTÉKOS

Persze a JWA is megadja a lehetőséget arra, hogy aki akar, folyamatosan beletegyen egy kis zsebpénzt. Ennek két lehetősége van. Egyrészt vannak időleges akciók, pl szintlépések után, amiket vagy ott helyben megveszel, vagy soha többé nem lesz rá lehetőséged. Bár van a játéknak saját belső pénze, nem minden esetben elég azt rákölteni, néha konkrét összeget kér forintban egy-egy bizonyos csomagért. Ezekben az akciókban a legjobbak, hogy tényleg nagyon jutányos áron kínálnak remek DNS-t, vagy komoly mennyiségű extra juttatást. Legalább a játék saját belső piacteréhez képest.

jurassic_world_alive_asking-for-moneymeretezett.pngA másik lehetőség, hogy havi előfizetést vásárol az ember. Ebben az esetben bizonyos állandó bónuszok érvényesülnek az ő esetében. Tovább bírja a drón a levegőben, megnő a hatótávja, nőnek a fix időnként felvehető jutalmak... Ilyen extrákra érdemes gondolni. Mindenki maga döntse el, hogy mi éri meg neki, és mi nem. Neked nem annyira fog fájni más játékos döntése. Akik fizetnek, hamarabb tudnak kifejleszteni bizonyos dínókat, magasabb szintű harcosaik lesznek, ez pedig azt jelenti, hogy magasabb szintekre is fognak nagyon hamar kerülni. Nem fizetős játékosként nem igazán fogtok találkozni.

EPILÓGUS

Mivel kisregényni szöveget írtam nektek, talán így, pontokba szedve a legegyszerűbb megemlékezni minden fontos dologról, amiről csak beszéltünk.

- Sajnos a színvilág és az alaphangulat könnyen emlékeztet bármelyik másik AR játékra (talán csak az Ingress kivétel egyelőre ez alól). Haladsz egy zöld kockás térképen, pörgeted a pörgetni valókat, és a célod minél több szörny begyűjtése.

- Amiben újat mutat, az tulajdonképpen minden más: a hajtvóvadászat a dínóDNS-ért. A kifejlesztésük és a felfejlesztésük.

- Nem kell összedolgozni csapattársakkal, ugyanis itt nincsenek is csapatok. Mind egy oldalon álltok. Később persze jó eséllyel lehetnek olyan feladatok, hogy össze kell fognotok, de biztos vagyok benne, hogy soha nem kell majd oldalt választani. Itt nem lesz harciaskodás színek miatt játékos és játékos között.

- Nem kell őrült módon fejlődni, hogy felszínen tudj maradni. A harcrendszer szintekre bontott, és mindig a saját szintednek megfelelő ellenfelekkel fogsz összekerülni. Ha nem, akkor vagy lecsúszol egy kisebb szintre, ahol jobban fogsz tudni érvényesülni, vagy felfejlődsz egy magasabb szintre, ahol keményebb ellenfelek várnak. Csak tőled függ!

- Fizetős játékosok itt is vannak, de ez nem fog feltétlenül fájni neked, mivel nem nagyon lesz kontaktod velük. Ez az egyik oldala. A másik, hogy időleges akciókkal lehetsz te is úgy fizetős játékos, hogy nem fizetsz elő rá havi szinten.

- A JWA pontosan azt hozza, amit ígér. Kicsit még nagy adatforgalmat produkál, az AR része sem támogatott még teljesen, de csak most indult, és ahhoz képest nagyon szépen megvetette a lábát.

Azt tudom javasolni, ha tetszett az, amit itt olvastál, tényleg próbáld ki a játékot hozzá. Azt szeretem benne a legjobban, hogy nem azt az időmet veszi el, amit más AR játékokkal töltök. Úgy döntöttem, hogy máskor hagyok rá időt, és ez egyelőre működik is. A kedvencem az első napok hypre-ja volt, amíg tartott az újdonság varázsa. Nem fizettem semmit, mégis napokig lekötött a játék, boldogan léptem be, kapásból új emberekkel kötött össze. Pont ez a lényege egy jó AR játéknak. A JWA pedig simán teljesítette. Ezért érdemes játszani vele.

33365693_1390049397793744_7158052186969079808_n.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://treneranagyvilagban.blog.hu/api/trackback/id/tr1014018830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása