Tréner a nagyvilágban

Ingress Prime: Paradigmaváltás

2019. július 28. 14:42 - Urbatorium

Beépített ügynök vagyok

social-og.jpg

Be kell vallanom, hogy előbb voltam ügynök a Nianticnál, minthogy pokemon tréner lettem volna. Ingresses karrieremet 2015.09.19-én kezdtem el. Ez az idő viccesen csak egy nagyon haszontalan szintre volt elég, de éppen annyi időt tettem bele, hogy szerencsém legyen megismerni jó néhány új arcot, és velük egy új közösséget, nem is beszélve a játék rendszeréről és a portálok beküldésének, valamint elfogadásának szisztémájáról. Rengeteg témába vágó honlapot és blogot találtam a neten, akik magyar nyelvű segítséget adnak ezekhez. Őket ajánlva mesélek az átélt kalandokról, hátha valaki szívesen merülne el mélyebben a játék teremtette hihetetlen valóságban.

HÁTTÉRSZTORI

Az Ingress a Niantic első játéka, amit a Googleval közreműködve adtak ki 2012.11.15-én. Bár nem volt első az AR játékok piacán, de végül ez maradt az egyetlen, ami máig működő, üde színfolt a palettán.

5be0d08001b12d248f71179a-750-422.jpg

Háttértörténete szerint a világon egy különös, misztikus erő jelent meg, mely képes hatni az emberek akaraterejére, azaz befolyásolni az elméjüket. A játék elején választanunk kell, melyik oldalon állunk: a felvilágosultak (Enlightened) pártján, vagy az ellenállás (Resistance) pártján. Míg előbbi felvilágosult csoport a misztikus erőt támogatja, ami szerintük a megváltást hozhatja az emberiség jövőjére nézve az idegen technológia által, addig az ellenállás szerint jobb az óvatosság, és ez a valami akár rosszindulatú is lehet.

Többek között erről és még sok minden másról mesél részletesebben xanderhyde is.

A játék különlegessége, hogy 2013 novemberéig meghívásos alapon működött. A hangulat megteremtésében profik voltak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a játék indító videója.

AZ INGRESS NEM EGY JÁTÉK

A fenti tételmondat a legjobb az egészben, amit a játék is szívesen hangoztat. Az Ingress újdonság volt a mobiljátékok piacán, AR technológiájával nem igazán volt hozzá hasonló. Az egyedi hangulat megteremtésével tényleg azt az érzést adta át, mintha egy titkos katonai projekthez kapnál hozzáférést. A lényeg az egyénen volt: éppen Rád van szükségünk ahhoz, hogy a jövőnk vagy a szabadságunk biztonságban legyen. Hogy miért? Mert abban a pillanatban, hogy kiléptél ezzel a játékkal az utcára, már indulhatott is az elhivatott küzdelem saját csapatod oldalán a végtelen háborúban.

share.jpg

Sok mindent kell gyűjtögetni. Energiát, avagy XM-et, a szivárgó portálok közeléből. AP-t, avagy a fejlődéshez elengedhetetlen pontokat, hogy minél magasabb szintű ügynökök lehessünk, egyre nagyobb hatalommal a kezünkben. Kulcsokat a portálokhoz, amiket hackeltünk, hogy linkekkel és fieldekkel növeljük az általunk birtokolt területek védelmét. Rezonátorokat, amikkel birtokba vehetünk portálokat. Vagy fegyvereket, amikkel lerombolhatjuk az ellenfél által kiépített védelmet, hogy átvehessük az irányítást a portál felett.

Mégis elfelejthetjük a különböző dexeket és regisztrációs oldakat. Ezek mind eszközök vagy szimpla számok lesznek majd a mutatóink között, amik folyamatosan változnak. Felszerelések, amiket használunk. Hiszen ügynökök vagyunk, kiválasztottak. Azzal küzdünk, ami csak a kezünkbe kerül. 

ingressprime-il3.jpg

Sok dolog van még, ami a segítségünkre van. Néhány belőle a teljesség igénye nélkül: shieldek, amplifierek, vírusok, glyphek. A lényeg az, hogy ezúttal végre nem trófeagyűjteményt kell összeállítanunk. Karakterünket kell fejleszteni napról napra, hogy egyre komolyabb szintű védelmet állíthassunk fel egy-egy portál körül, vagy egyre komolyabb szintű fegyvereket vethessünk be az ellenfeleinkkel szemben. Így szerezhetünk különböző badge-ket a játékban. Ez lesz a szintlépéseink kulcsa.

niantic-labs-ingress-900x506.jpg

A badgek számon tartják a játékban elért eredményeinket. Mindegyik más és más, meghatározott értékeket rögzít. Rengeteg fajta van és a különböző eseményeken való részvétellel folyamatosan bővíthetjük is a repertoárt. Alapvetően öt szintje van a badgeknek: bronz, ezüst, arany, platinum és onix. Egyre magasabb szinteken nem csak AP, avagy tapasztalati pont kell majd a következő szintlépéshez, hanem badgek is:

  • L1= 0 AP
  • L2= 2,500 AP
  • L3= 20,000 AP
  • L4= 70,000 AP
  • L5= 150,000 AP
  • L6= 300,000 AP
  • L7= 600,000 AP
  • L8= 1,200,000 AP
  • L9= 2,400,000 AP + 1 arany, 4 ezüst
  • L10= 4,000,000 AP + 2 arany, 5 ezüst
  • L11= 6,000,000 AP + 4 arany, 6 ezüst
  • L12= 8,400,000 AP + 6 arany, 7 ezüst
  • L13= 12,000,000 AP + 1 platinum, 7 arany
  • L14= 17,000,000 AP + 2 platinum, 7 arany
  • L15= 24,000,000 AP + 3 platinum, 7 arany
  • L16= 40,000,000 AP + 2 onix, 4 platinum, 7 arany

Egyáltalán nem könnyű elérni az utolsó szinteket. Ha mégis, akkor dönthetsz úgy, hogy újrakezded. Semmit nem veszítesz el, csak az AP-dat, és kezdheted elölről a gyűjtögetést. Természetesen mi másért tennéd ezt (a kalandvágyon kívül), mint egy újabb badge-ért, ami azt számolja, hogy hányszor kezdted újra a játékot...

ing_prime_press_011.jpg

EGYSZERRE TŰNIK VÉGTELENÜL EGYSZERŰNEK ÉS ABSZOLÚT ÉRTHETLENNEK

Az Ingress teljesen ingyenes játék. Mármint persze lehet rá költeni, ha nagyon akarsz, de igazából abszolút szükségtelen, és a játék sem ajánlgat szintlépésenként akciós csomagokat, vagy eventeknél különböző költési lehetőségeket. Ez azért is van így, mert nincsenek extra cuccok, amikkel fél órára vagy fél napra felpörgetheted magad körül a játékot, több fejlődési pontot szerezve, vagy feldúsítva az interakciók számát a környezeteddel. Ebből a szempontból rendkívül monoton játék.

Másrészről viszont nagyon komplex játékélményt tud biztosítani, és ha elveszel benne, akkor simán magába szippant.

ingress-prime-5.jpg

Menjünk akkor végig, hogy mit is kell tenned. Ha valaki rákeres, akkor ezer és egy remek cikk fejti ki bővebben, hogy milyen rétegei is vannak ennek a játéknak, közülük is leginkább az ingress-tortenelem blogját ajánlom. Én most csak felületes betekintést nyújthatok az érdeklődőknek.

300x0w_1.jpgPORTÁL - Azok a helyszínek, ahol a játék valósága és a mi valóságunk összecsúszik. A sztori szerint emlékművek, szobrok és különleges helyszínek, amik léteznek a mi dimenziónkban, és (a játékosok beküldéseinek hála) megjelennek a játékban is. 

XM - Avagy energia. Ahogy egyre magasabb szintre fejlődünk, egyre többet tudunk raktározni belőle. Ha lemerülünk, akkor különleges itemekkel (power cube) vagy sétával tudjuk feltölteni magunkat (ebben az esetben nem a megtett távolság számít, hanem hogy energiában, avagy fehér pöttyökben gazdag területen sétáljunk, amit a karakterünk elnyelhet).

AP - Avagy tapasztalati pont. Minél több van belőle, annál magasabb szintre fejlődhet a karakterünk. Hogyan tudunk minél többet gyűjteni belőle?

HACKELÉS - Ellentétes színű portál hackelése 100 AP-t ad, és alig néhány itemet. Csapattárs portáljának hackelése nem ad AP-t, de sok itemet kapunk.

DEPLOY - A portál elfoglalását jelenti, amiket rezonátoraink segíségével tudunk megtenni. Ha a portál szürke, akkor az első rezonátor belepakolása 625 AP-t ad nekünk. Minden további rezonátor 125 AP-t jelent. Összesen 8-at pakolhatunk. Az utolsóért 375 AP-t kapunk.

UPGRADE - Ha egy portálban csapattársunk gyengébb rezonátorát egy magasabb szintűre cseréljük, azért 65 AP-t kapunk.

MODOLÁS - Amennyiben bármilyen mode-ot telepítünk a portálba (pl. shieldet telepítünk az erősebb védelemért) az 125 AP-t jelent nekünk.

ingress-005.jpgRECHARGE - A portál rezonátorainak feltöltését jelenti. 10 AP-t ad minden egyes energialöket, avagy töltés.

GLYPH HACKELÉS - A játék jelképeket mutat nekünk, amit időre vissza kell rajzolnunk. Hogy ez miért jó? Egyrészt, mert ha sikeresen megtesszük, legalább 150 AP-t kapunk érte. Ráadásul növeli az esélyét, hogy kulcsot szerzünk a portálhoz. A kulcs pedig új lehetőségeket jelent a játékban.

LINKELÉS - A linkelés két barátságos, avagy a csapatod által birtokolt portál összekapcsolását jelenti. Ennek több szabálya is van, de a legalapvetőbb közülük: csak ahhoz a portálhoz tudsz linkelni egy másik portált, amihez van kulcsod! 313 AP-t ad.

FIELDELÉS - Ha három portált linkekkel kötsz össze úgy, hogy háromszöget formázzanak, akkor egy fieldet nyersz. Ezzel összesen 1563 AP-t szerezhetsz.

ROMBOLÁS - Ellenfeleink ugyanezeket tudják megtenni a saját portáljaikkal. Ahhoz, hogy birtokba vegyük őket, bizony le kell rombolni az általuk kiépített vagy telepített fieldeket, linkeket, modokat és rezonátorokat (és begyűjteni a sikeres rombolás után járó AP jutalmat), viszont ez nagyjából lvl 6 után lesz csak igazán szórakoztató. Addig talán nem is igazán érdemes foglalkozni vele.

MU - Mind Units, szabadfordításban talán elmepontoknak lehetnek hívni őket. A játék sztorija szerint ezért megy igazából a végtelen küzdelem a két csapat között. MU-t fieldek létrehozásáért lehet kapni. Minél nagyobb területen, illetve nagyobb népsűrűségű terület (!) felett sikerül fieldeznünk, annál több a kapott MU. Éppen ezért könnyebb városközpontokban gyűjteni őket, és nem kieső területeknél.

Azt, hogy éppen melyik csapat áll nyerésre ebben a soha véget nem érő háborúban, mindig kiírja a játék belépéskor.

ingprime-810x478.jpg

Ha egyszerűnek is hangzik, akkor sem az. Sok apró dologra kell odafigyelni. Pl. egy portál kiéghet, ha túl sokat hackelik. Az ultra strike-ok kis területen rombolnak, de amit azokkal támadsz, arról nem kap az ellenfél értesítést.  Rengeteg mindennel lehet ügyeskedni.

Ilyen ügyeskedés eredményei igazából a linkek és fieldek által a térképre rajzolt alakzatok is. A Niantic ehhez a játékához magától adott ki térképet, ami a intel.ingress.com/intel oldalon minden ügynök számára elérhető. Elég hozzá egy helyben létrehozott regisztráció is. A segítségével, egy remek közösséggel és tetemes mennyiségű készüléssel a játékosok csodálatos alakzatokat tudnak készíteni:

(Ha a képek nem követik egymást, akkor kattints az elsőre, és galéria nyílik meg)

Ezért érdemes elmerülni ebben a világban, és nem sajnálni az időt az utánaolvasásnak. Annak, aki nem mélyed el benne, hamar logikátlannak és rendkívül monotonnak találhatja, hiszen nem érti majd a szabályait, és nem látja a mélységeit.

ingress-prime-blue-turret.jpeg

Mindig lesz miért útra kelni - ezt a különböző missionok biztosítják majd. Játékon belül is folyamatosan ellenőrizhetjük, hogy milyen feladatok várnak ránk közvetlen közelünkben, de az igazán nagy kalandokra érdemes előre készülni, és célzottan keresni őket. Ehhez a tökéletes felület az ingressmosaik.com/hu/budapest, ahol az Ungarn feliratra kattintva sok magyarországi nagyváros missionja elérhetővé válik.

Az Ingress mission rendszere tökéletesen idézi fel és egyben tiszteleg az AR játékok őse, a geolokációs játékok előtt. Ezúttal sincs más dolgunk, mint előre meghatározott sorrendben rátalálni előre meghatározott pontokra. A játék folyamatosan vezet minket, és bizonyos pontokon különböző feladatok elé állít. A geolokációs játékok esetében kis kapszulát találhattunk a megadott koordinátán, amiben ott hagyhattunk valami ajándékot, vagy feltölthettük a benne talált kódot, jelezve, hogy mi ott voltunk. Ezúttal is hasonló apróságokra lehet számítani. Van ahol elég hackelni egyet, van, ahol ott kell hagynunk egy rezonátorunkat vagy modunkat a portálban, és van, ahol kis keresztrejtvényt kell megoldanunk.

A feladatok teljesítésébe tett időt és energiát a játék nem tapasztalati pont formájában fogja meghálálni. Az igazi kaland nem a célbaérés, hanem az utazás, és út közben bizony amúgy is sok AP-t gyűjthetünk majd. A valódi jutalom, ha mindent jól csinálunk (a számozás szerinti helyes sorrendben haladunk) az a sok banner, amik onnantól elérhetővé válnak a profilunkon. A legváltozatosabb képek és szimbólumok fognak díszelegni nálunk.

Soha nem érdemes azon izgulni, hogy elrontjuk: minden mission bármikor újrázható. És nyilván mondanom sem kell, hogy mint nagyon sok mindenhez, ehhez is kapcsolódik több badge a játékban.

(Ha a képek nem követik egymást, akkor kattints az elsőre, és galéria nyílik meg)

KÖZÖSSÉGI ÉLET

Az Ingress távolság alapú chatet tart fent a játékosainak. Megfelelő beállítások mellett folyamatos kárjelentést kaphatunk a támadás alatt álló portáljaink állapotáról. Könnyen beazonosíthatjuk az ellenfeleinket, és a chaten írhatunk nekik. Ne felejtsük el, hogy ők ugyanolyan játékosok, mint mi is. Nem ellenségeink, szimplán az ellenfeleink. Tudjuk a különbséget!

Érdemes kapcsolatot keresni a csapatod többi tagjával, hogy mindig legyen kikhez fordulni. A legfőbb Ingresses kommunikációs felület a Telegram, amit érdemes applikáció formájában telefonunkra is leszedni majd. Azon keresztül többek között feliratkozhatunk a játékkal foglalkozó hírcsatornákra és bekerülhetünk a csapatunk csevegőjébe is. Legalább mindig lesz kiktől kérdezni, amikor nem értünk valamit.

dskkopxwwaimd1m.jpg

FS, avagy first saturday. Olyan közösségi esemény, ami minden hónap első szombatján kerül megrendezésre. Ezt az eventet a játék két frakciója együtt tartja fent. Remek alkalom találkozni a közösséggel és szocializálódni kicsit. Ráadásul dupla AP jár az event alatt. Ez sem utolsó szempont, ha valaki szintesedni akar.

A különböző egyéb eventek, pl. az anomáliák izgalmasak, és mindig különleges élményt nyújtanak. Érdemes kihasználni őket.

maxresdefault_1_2.jpg

PORTÁLOK BEKÜLDÉSE ÉS ELBÍRÁLÁSA

Ingressben 16 a maximális szint. Portálokat beküldeni 10-es szinttől lehet. Az elbírálásukhoz pedig 12-es szint és egy sikeres úgynevezett OPR vizsga szükséges (ami a játék honlapján elérhető). Rengeteg videó és cikk található a neten ezekkel kapcsolatban (közülük is leginkább az ingress blog segít sokat), mégis sokan kérdezik, hogyan működik ez. Remélem, hogy közülük néhányan választ kapnak most a kérdéseikre.

A cikk megírásának pillanatában (2019.07.27) egyetlen központi adatbázisból táplálkozik három játék is: az Ingress, a Pokémon GO és a Wizards Unite. Mivel már ebben a pillanatban is vannak országok, ahol a PoGo külön adatbázist épít (40-es szintű játékosok küldhetnek be új stopokat), ezért ez várhatóan Magyarországon is így lesz hamarosan. Az elbírálás szabályai (illetve, hogy sikeres OPR vizsgával rendelkező lvl 12-es agentnek kell lenni az elbíráláshoz) viszont nem fognak változni.

s4adomcbz8731.jpg

A rendszer nagy előnye, és egyben nagy hibája is, hogy aki elérte a megfelelő szintet, az igazából bármit beküldhet. Más kérdés, hogy nem érdemes így tennie, mert ezzel csak feleslegesen növelik az elbírálók munkáját. Hogyan néz ki egy ideális beküldés?

A bírálók meghatározott szabályrendszer szerint bírálnak. A többség akarata érvényesül. Amennyiben a beküldés megkap a bírálóitól egy bizonyos pontértéket, az bekerül a rendszerbe.

A szabályrendszer igen egyszerű. Akit érdekel, az bővebben itt olvashat róla (ezúttal angolul). Addig is szabadfordításban az ideális portáljelöltek:

  • Történettel rendelkező helyszínek - amik valamilyen kultúrális vagy edukációs értékkel bírnak
  • Helyi különlegességek, művészeti megnyilvánulások
  • Közösségi helyszínek, a környék rejtett kincsei
  • Publikusan látogatható parkok
  • Könyvtárak
  • Vallási helyek és ahhoz köthető helyszínek
  • Állomások és megállók

d3lind4v4aaujxk.jpg

Van tiltó lista is, hogy mi az, amit semmiképpen sem szabad elfogadni:

  • Óvodák, általános iskolák és középiskolák közigazgatási területén álló jelöltek
  • Magánterületek
  • Menekülőutak és fontos kihajtók környéke, pl rendőrség, tűzoltóság, kórházak esetén
  • Ideiglenes vagy időszakos látványosságok
  • Természeti jelenségek (de fontos, hogy az ezekhez készült információs táblák viszont már jó portál-alapanyagok)
  • Amennyiben a beküldött képen látszik ember, testrész (pl a fotó elé benyúló ujj), állat
  • Külső forrásból származó képek használata (pl kinyomtatott kép fotója)

Természetesen mivel a beküldések elbírálását 2017. szeptember 25 óta a közösség végzi, a megadott kritériumok értelmezése egyéni kvalitás kérdése is. Vannak fixebb portáljelöltek, ilyenek a játszóterek vagy sportpályák. És vannak nehéz témák, pl. egy graffiti, ami egyesek szerint rongálás, mások viszont látják a művészeti értékét. Végül a beküldő kitartása és a bíráló közösség többségi akarata lesz a döntő a kérdésben.

ing_prime_press_014.jpg

TIPPEK ÉS TRÜKKÖK A BEKÜLDÉSEKHEZ

Csak néhány apróság, ami talán segítség lehet, amikor már nem csak lvl 10-es Ingresses ügynökök, hanem lvl 40-es pokés trénerek is küldhetnek be portálokat.

  • Próbálj minél konkrétabb nevet adni neki! Ne küldd be az ezredik "szobrot", vagy "játszóteret", hanem keresd ki a nevét, vagy ha olyat nem találsz, legalább add meg, hogy melyik utca jelöltjét küldöd be 
  • A fotón mindig pontosan az látszódjon, amit beküldesz
  • Ingress Prime-mal lehetőség van supporting fotóra is. Ez egy remek lehetőség, hogy hitelesítsd a beküldésedet. Keress utcatáblát vagy jelentős épületet, és fotózd be úgy még egyszer, hogy az is látszódjon. Így biztosítod a valódiságát. Nehezen megtalálható szabad szemmel? Készíts róla egy távolabbi képet, ahol azért még látni. Fotózd be esetleg másik szögből, hogy könnyen megtalálja a streetviewen az elbíráló
  • Ellenőrizd, hogy jó helyre küldöd be a jelöltet! Ha rossz helyszínt adsz meg, nem fogja keresgetni a bíráló, hamarabb elutasítja.
  • SV, avagy Streetview. A Google folyamatosan újra- és újrafotózza az utcákat, de ne akarj erre támaszkodni. Androidon és iOS-en is elérhető az Utcakép nevű applikáció. Töltsd le, telepítsd. Csinálj 360°-os fotót a jelöltedről, majd töltsd is fel. Nem tudom kihangsúlyozni, hogy mennyire jól jöhet új építésű, frissen felavatott, vagy nagy változáson átesett portáljelölteknél. Arról nem is beszélve, ha olyan területről küld be valaki, ami távol esik bármilyen útvonaltól, éppen ezért esélytelen, hogy szerepeljen az utcaképen.
  • Ingress Prime-mal van lehetőség submission statement beküldésére. Ezeket az üzeneteket csak a bírálók fogják megkapni. Nem kell újra bemásolni a portál tervezett leírását, de ha bármi extra infót szeretnél küldeni, akkor oda írd!

maxresdefault_2_1.jpg

A JÁTÉK ÉLMÉNYÉÉRT JÁTSZ!

Az Ingress a kezdetek óta olyan ínyencség az AR játékok piacán, amibe mindenképpen érdemes belekóstolni. Az indulása 2012. november 15.-re datálható, 2018 év végén pedig az Ingress Prime kiadásával újra az élvonalba került. Egészen más játékélményt biztosít, mint a szerezd-meg-hát-mind típusú gyűjtögetős játékok. Benne van rengeteg év tapasztalata. Volt időszak, amikor prémium kategóriás játéknak számított, mert egyáltalán nem voltak széles körben elterjedve azok az okostelefonok, amelyek kibírták a játék nyújtotta megpróbáltatásokat. Ha másért nem is, legalább a főhajtásként mindenképpen érdemes belevágni egy ilyen kalandba is.

Kedvcsinálónak pedig addig is ajánlom az Ingress játék alapján készült animét a számotokra:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://treneranagyvilagban.blog.hu/api/trackback/id/tr5813459129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása